סוגי קולטי שמש

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

אם נפגע או התקלקל לכם קולט השמש או שהוא פשוט הפסיק לתפקד כמו שצריך ואתם מעוניינים לדעת אם כדאי לכם לתקן או להחליף ובמידה וצריך להחליף אז לאיזה קולט שמש הכי כדאי לכם לשאוף?

תהיתם פעם איך קולטי שמש עובדים? כל מה שאתם רוצים לדעת נמצא כאן במאמר הזה.

 

איך קולט שמש עובד

 

1. זכוכית

החלק העליון של הקולט עשוי זכוכית שאינה מוליכה חום. קרני השמש חודרות מבעדה וכאשר הן מומרות לגלי חום פעילים הם לא מסוגלים להשתחרר החוצה.

הזכוכית משמשת כחומר מבודד עליון לכל דבר.

 

2. משטח פח

משטח פח בצבע שחור מקבל את קרני השמש שחודרות מבעד לזכוכית ובגלל צבעו והחומר המתכתי מוליך החום סופח אותם אליו וממיר אותם באופן כמעט מידי לגלי חום שנכלאים בתוך הקולט.

משטח הפח פותח על ידי ד"ר צבי תבור באמצע שנות השישים של המאה הקודמת.

 

3. קנים מפותלים

הקנים המפותלים הם צינורות המים בהם מועברים המים מהדוד אל תוך הקולט ובחזרה אל הדוד בסירקולציה על מנת שכל המים יתחממו עד תום נפח הליטרים בדוד.

כפי שאתם בוודאי יודעים ישנם שני סוגים של צינורות – נחושת וברזל.

 

4. פוליאוריתן

הפוליאוריתן הוא חומר מבודד מוקצף דמוי ספוג שבשל המרקם הדחוס שלו מאפשר בידוד של חום, קור ורעש. הפוליאוריתן מורכב החלקו האחורי של קולט השמש על מנת למנוע בריחת חום אל מחוץ לקולט.

בעבר היו משתמשים בצמר סלעים אך מאחר ופוליאוריתן נמצא כחומר המבודד הטוב ביותר הוסבו הקולטים לפוליאוריתן.

 

5. מסגרת

המסגרת לא פחות חשובה מכל שאר המרכיבים של הקולט, אם המסגרת אינה איכותית או לא מטופלת היא עלולה לגרום לבריחת חום דרך חרכים ואיזורים פגומים וכמובן להאט את פעולת החימום המוצלחת של קולט השמש הסולארי.

סוגי קולטי שמש

 

קולט שמש ברזל 

הברזל (סקדיול 40) המייצר את צינורות המים בקולט השמש הוא מרכיב חשוב בקולט בעיקר מאחר שהוא עמיד יותר לאבנית והוא מחמם יותר טוב באזורים קרים במיוחד מאשר הסוג השני של הצינורות (נחושת).

טכנאים רבים ברחבי הארץ ממליצים להשתמש בקולט שמש עם צינורות ברזל, במיוחד טכנאים שבאים מאזור הצפון או הדרום היבש (באר שבע, רמת הגולן, ירושלים וכו'). 

סוגי קולטי שמש

 

קולט שמש נחושת 

קולט שמש מנחושת ידוע בעמידותו לחלודה ויכולתו לחמם מים במהירות, בניגוד לצינורות ברזל שמחלידים. לעומת הטכנאים הממליצים על קולט שמש עם צינורות ברזל, טכנאים המתקינים דודים וקולטי באזורי מישור החוף ומקומות לחים ליד מקורות מים טבעיים סבורים שדווקא קולט שמש עם צינורות נחושת עדיף יותר.

יש לזכור שלעומת צינורות ברזל, צינורות נחושת מרבים בצבירת אבנית  לכן יש לקחת בחשבון גם את טיב המים. 

סוגי קולטי שמש

 

קולט שמש קטן 

קולט שמש קטן מידותיו הן 920 סנטימטרים על 1810 סנטימטרים והוא מסוגל לחמם דודים בנפח של 60 עד 80 ליטרים וכאשר רוצים להתקין דוד של 120 ליטר ניתן לחבר לו שני קולטים קטנים.

תפוקת החום שלו היא בין 3150 ל4500 קילו-קלוריות בשעה, תלוי במספר צינורות המים והאם החומר ממנו הוא עשוי הוא נחושת או ברזל.

עלות קולט קטן היא בין 600 ל1500 שקלים חדשים.

סוגי קולטי שמש

 

קולט שמש בינוני 

קולט שמש בינוני מידותיו הן 1280 סנטימטרים על 1810 סנטימטרים והוא מסגול לחמם דודים בנפח של 80 ועד 150 ליטרים וכאשר רוצים להתקין דוד של 150 ליטרים ניתן לחבר אליו שני קולטים בינוניים.

תפוקת החום שלו נעה בין 4600 ל6960 קילו-קלוריות של חום בשעה, גם אצלו התפוקה תלויה בחומר ובמספר צינורות המים.

עלות קולט שמש בינוני נעה בין 900 ל1600 שקלים חדשים.

סוגי קולטי שמש

 

קולט שמש גדול

קולט שמש גדול מידותיו הן 1280 סנטימטרים על 2180 סנטימטרים והוא מסוגל לחמם דודים בנפח של 150 עד 200 ליטרים והדרך היחידה בעצם לחמם דוד בנפח של 300 ליטרים היא בעזרת שני קולטי שמש גדולים.

תפוקת החום של קולט שמש גדול נעה בין 6960 ל7320 קילו-קלוריות של חום לשעה.

עלות קולט שמש גדול נעה בין 1500 ל2300 שקלים חדשים.

סוגי קולטי שמש

 

תקלות בקולט שמש

ישנן כמה תקלות עיקריות שנגרמות בעקבות הזנחה של קולטי שמש או בחירה לא נכונה בסוג החומר של צינורות המים. התקלות האלו יכולות להיות הפיכות או בלתי הפיכות. ולהלן כל התקלות האפשריות בדוד וקולטי שמש:

 

1. נזילה

כאשר יש נזילה היא יכולה להגרם משתי סיבות, שחיקה של שסתומי ביטחון או התפוצצות של צינור בעקבות הצטברות של חלודה ששחקה את החומר. שחיקה של שסתומים אפשר לתקן בקלות על ידי החלפתם אך הצטברות חלודה היא דבר שקצת יותר קשה לתקן ולכן יהיה צורך בהחלפת הצינור.

אם הצינור התקול הוא צינור שמחבר בין הקולט למיכל המים העלות תהיה קטנה יחסית אך אם הצינורות התקולים נמצאים בתוך הקולט ישנה סבירות גדולה שיש צורך להחליף פשוט  את כל הקולט עצמו.

 

2. סתימה

סתימה נוצרת מהצטברות של אבנית. המים הקשים בישראל מכילים מלחים ומינרלים שכאשר הם מגיעים במגע עם גוף חימום רותח הם מתקשים ונדבקים אליו והופכים לשכבה מוצקה וקשה שנקראת אבנית. 

 

3. משאבת ערבול תקולה

משאבת ערבול היא פטנט שנועד לווסת את מד הטמפרטורה ולשמור על חום סביר למגע אדם. היא פועלת על ידי כך שבעת סיבוב הברזים שלכם המשאבה מספקת ערבול של מים חמים וקרים ביחד ועל ידי כך מוסתת את הטמפרטורה.

 

4. בריחת חום

כאשר חומר הבידוד, המסגרת או הזגוגית פגומים תמיד תהיה בריחה של חום. כל הרכיבים הללו משמשים כבידוד לחום וכאששר הם אינם אטומים דיים עקב שבר או רפיון הם אינם ממלאים את תפקידם כראוי ויש להחלים בהקדם האפשרי.

סוגי קולטי שמש

 

שירותים נוספים ועלויות

עלות קולט קטן היא בין 600 ל1500 שקלים חדשים.

עלות קולט שמש בינוני נעה בין 900 ל1600 שקלים חדשים.

עלות קולט שמש גדול נעה בין 1500 ל2300 שקלים חדשים.

עלות החלפת משאבת ערבול למערכת הסולארית נעה בין 1600 ל3000 שקלים חדשים.

עלות החלפת צינור המוביל בין הקולט למיכל אגירת המים נעה בין 250 ל450 שקלים חדשים.

עלות ניקוי קולט מאבנית נעה בין 250 ל600 שקלים.

עלות שטיפה פנימית וחיצונית של קולט שמש נעה בין 300 ל600 שקלים חדשים.

עלות ביקור טכנאי לבדיקה שגרתית נעה בין 150 ל350 שקלים חדשים.

 

ניתן לסיכום את חשיבות הקולט בעוד מילים רבות אך מאחר ואנחנו לא רוצים להכביר במילים אלא במעשים, זה הזמן להרים טלפון לטכנאי הדודים המוסמך הטוב ביותר שנמצא ולבקש ממנו הצעת מחיר מוסדרת והסבר מפורט על איך, ואיזה קולט שמש כדאי לנו להתקין בביתנו. קולט שמש, כמו דוד שמש הוא דבר שיש לשקול בכובד ראש על מנת שלאחר מכן לא יווצרו בעיות בחישוב הצריכה של דיירי הבית. טכנאי דודים מוסמך בין אם הוא עצמאי או טכנאי מורשה של חברת דודים גדולה ידע להנחות אתכם במהלך כל התהליך.

הכנסו לפורטל הטכנאים ותמצאו את כל הביקורות והשבחים.

קולט שמש גדול

מחפשים קולט שמש גדול? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר לביצוע העבודה וההתקנה, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו

קרא עוד »

קולט שמש בינוני

מחפשים קולט שמש בינוני? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר לביצוע העבודה וההתקנה, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו

קרא עוד »

קולט שמש קטן

מחפשים קולט שמש קטן? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר לביצוע העבודה וההתקנה, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו

קרא עוד »

קולט שמש נחושת

מחפשים קולט שמש נחושת? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר לביצוע העבודה וההתקנה, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו

קרא עוד »

קולט שמש ברזל

מחפשים קולט שמש ברזל? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר לביצוע העבודה וההתקנה, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו

קרא עוד »