נזילה בדוד שמש

דוד הוא מוצר חשמלי האוגר בתוכו מים חמים לצרכים ביתיים יומיומיים כגון מקלחת, שטיפת כלים וכו'. שימוש זה הופך אותו לאחד מהמוצרים האלמנטריים והשמישים ביותר בבית וכל תקלה בו עלולה להסתיים בהוצאות גבוהות, נזק לרכוש וגם במקרים חמורים לנזק פיזי. אי לכך ובהתאם לזאת יש צורך לתחזק אותו כמו שצריך.

הנזק החמור ביותר והשכיח ביותר בדוד שמש הוא נזילות. נזילות נגרמות בדרך כלל משימוש לקוי בדוד, ומבלאי סביר ולא סביר שלא טופל בזמן. לכל דבר יש זמן בחיים אך הזמן של דרכי מעבר המים חשוב מאין כמוהו וכמובן כשמדובר בדוד האחראי על המקלחת החמה בחורף שלכם.

 

סוגי נזילות מים בדוד שלכם

נזילה בצנרת

נזילה בצנרת היא החמורה ביותר מבין כל הנזילות (במיוחד כשמדובר בצנרת הממוקמת בתוך הקיר) וזאת מכיוון שפיצוץ צינור הממוקם בתוך קיר הבית שלך עלול לגרום בתור התחלה לרטיבות ולפגימה בקיר ובהדרגה לפיצוץ הקיר ולנזילה שיכולה לגרום להצפה חמורה בתוך הבית. במקרה כזה עלויות השיפוץ הן גבוהות וכרוכות בהחלפת צינור הפגום, אטימה מחדש, טיוח וצביעה. 

נזילה בצנרת

 

נזילה בפלאנג'

קודם כל כדאי לדעת מהו הפלאנג'. לפלאנג' יש תפקיד חשוב בתפעול הדוד שכן הוא מגלם בחובו גם את ווסת הטמפרטורה – התרמוסטט וגוף החימום. הפלאנג' ממוקם בחלק התחתון של מיל המים בדוד השמש שלכם והוא החלק החשוף ביותר בדוד השמש שלכם, הכיסוי היחידי הוא בריכת פלסטיק פשוטה שאמורה להגן על הפלאנג' מרטיבות חיצונית.

נזילה מהפלאנג יכולה להגרם מכמה סיבות וככל הנראה גם עלולה לגרום לנזקים חמורים בתפקוד התקין של הדוד. בשימוש לא תקין בהתקן החשמלי של דוד השמש שלכם עלולה בקלות מאוד להיווצר אבנית שתכסה את גוף החימום וכתוצאה מכך לגרום להתפוצצויות קטנות בפלאנג' ולנזילה שתקצר את החשמל בביתכם. במקרה כזה אין מנוס מלהחליף פלאנג' ואת גוף החימום, עלות ההחלפה יכולה לנוע בין 350 ל500 שקלים חדשים, תלוי במנח של הדוד (שכיבה או עמידה).

 

נזילה במיכל המים של הדוד

מיכל המים של הדוד הוא מקום אגירת המים החמים וגם תחנת המעבר של המים העוברים ממנו אל קולטני השמש. נזילה במיכל המים כאמור יכולה להגרם גם מנזילה בפלאנג' אך ישנם מקרים בהם הנזילה נובעת מבקע בגוף המיכל. אם הדוד שלכם לא עבר תחזוקה בזמן האחרון והוא לא בדיוק בשיאו הוא ככל הנראה צבר בתוכו חלודה רבה (ניתן להבחין בכך אם בפתיחת ברז המים החמים יוצאים קודם כל מים חומים), החלודה גורמת לשחיקה מהירה של החומר וכך המים יכולים לחדור מבעדה אל חומר הבידוד המפריד בין גליל הפח הפנימי למיכל בחיצוני וכך לגרום לנזילה.

במקרה כזה הפתרון היחיד לצערינו הוא החלפה של מיכל המים שעלותו יכולה לנוע בין 1400-2900 שקלים חדשים בהתאם לחברה הנרכשת ואופן ההתקנה.

נזילה במיכל המים של הדוד

 

נזילה בקולט

זוהי אמנם נזילה מינורית בדרך כלל אך מאחר וגם קולטני השמש הם חלק אינטגרלי ממערכת הדוד יש לטפל גם בהם כראוי. קולטני שמש מורכבים ממערכת צינורות מפותלים תחת משטח קולט חום בצבע שחור וזגוגית שנועדת לשימור החום בתוך קולטני השמש. אם ישנה נזילה מהקולטנים המים החמים אינם מצטברים כראוי במיכל השמש וקרוב לודאי שמבזבזים לכם זמן, מים, חשמל וכמובן שכסף.

נזילה בקולט יכולה להגרם ממספר גורמים. הגורם הראשון הוא כמובן האבנית, שבעת כיסויה יכולה לגרום לחלודה ולשחיקה של הצינור. אם הצינור נשחק משמע שצריך להחליפו, עלות תיקון קולטני שמש נעה בין 400 ל950 שקלים חדשים.

סיבה נוספת היא שחיקה של השסתומים בדרכי היציאה והכניסה של המים אל תוך קולטני השמש. במקרה כזה, כדאי להזמין טכנאי דודים או אפילו אינסטלטור על מנת שיתקין לכם שסתומים חדשים שימנעו את הנזילות.

נזילה בקולט

 

לסיכום

כפי שאתם מבינים, ישנם מספר לא קטן של מקרים שיכולים לגרום לנזילות ולנזק רב במערכת המורכבת של דוד השמש שלכם, חלקם חמורים יותר וחלקם חמורים פחות אך עם תחזוקה סדירה של הצנרת, מיכל המים, התרמוסטט, גוף החימום ועוד אתם יכולים בקלות להמנע מהוצאות לא צפויות ולא נעימות, ואפילו להמנע מנזק פיזי וסכנה לרכושכם.

 

 

תוכן עניינים

הצטברות חלודה בדוד

הצטברות חלודה בדוד היא לא דבר של מה בכך ואין לנהוג במצב מסוג זה בקלות ראש. הצטברות חלודה בדוד עלולה לגרום לנזקים חמורים שאם לא

קרא עוד »

קולט שמש סתום

האויב מספר אחת של דוד השמש הוא האבנית, בטח ובטח במדינת ישראל. אבנית היא אם כל הגורמים לבעיות תחזוקה בדוד שמש ולא רק במיכל המים

קרא עוד »

זרם חלש בדוד

אי פעם חזרתם הביתה מריצה ארוכה לפני יום עבודה ארוך במשרד ואינספור פגישות עם המנכ"לים והבוסים והקולגות שלכם, נכנסתם הביתה, התפשטתם, נכנסתם למקלחת ומהטוש יצא

קרא עוד »

אבנית בדוד

מחפשים טכנאי דודים? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר לביצוע העבודה וההתקנה, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות

קרא עוד »

דוד לא מחמם

מחפשים טכנאי דודים? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר לביצוע העבודה וההתקנה, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות

קרא עוד »

דוד מקצר

אתם חוזרים מיום עבודה ארוך וכל מה שבא לכם לעשות זה לפשוט מעליכם את היום הזה, את התיק, את הבגדים, את החום והזיעה ופשוט להכנס

קרא עוד »