מהם שפכים ואיך ניתן לפנותם

איך שלא נרצה, אנחנו חיים בעולם בו יש שפכים, וצריך להתמודד אתם. גם אם היינו רוצים לחיות בסביבה נקייה לחלוטין, ללא פסולת, ללא סירחון וללא זיהום – המצב הוא אחר. אבל, יש דרכים שונות כדי לנסות ולהתקרב למצב אידיאלי שכזה. דרך אחת לשמור על ניקיון היא דאגה לשפכים השונים. כעת, נעשה סדר בנושא ונבין מהם שפכים, ולאן ניתן לפנותם.

מה זה שפכים

שפכים זה למעשה נוזל מימי שהושפע מגורמים אנתרופוגניים. שפכים יכולים להיות תוצרי פסולת בין אם ביתיים, של עסקים שונים, או תעשייתיים. בדרך כלל, כאשר אומרים שפכים מתכוונים לנוזלים שזורמים במערכות הביוב. חלק מהשפכים נספגים בקרקע במה שמכונה "בורות ספיגה". לעיתים, יכולים השפכים להכיל חומרים רעילים ומזהמים ועל כן דרך הטיפול בהם היא חשובה מאוד.

למה צריך לפנות שפכים?

אין סוג אחד של שפכים ותו לאו. יש סוגים שונים כאשר בעלי עסק צריכים להפריד את השפכים שהם מייצרים בהתאם לסוג השפכים היות ובורות השפכים מותאמים לסוג השפכים הרלוונטי. למשל, כך למשל יש בורות המפרידים בין נוזלים לשומנים ובאחרים בין דלק למים. להפרדה זו יש כמה יתרונות – ראשית, הזיהום הסביבתי קטן; שנית, לעיתים מדובר בחומרים מסוכנים גם לאדם ולא רק לסביבה ועל כן יש להפרידם; שלישית, לעיתים החומרים הללו עלולים לפגוע במערכות הביוב העירונית ולכן יש לפנות אותם למקום מופרד.

איך ניתן לפנות את השפכים?

כדי לפנות שפכים יש להתאים את אופן הטיפול והכלים לסוגי השפכים. לכן יש הבדל באופן הטיפול בשפכים של ביוב, של בורות שומן ועוד כאשר לפי הסוג מותאם הכלי ואופן הטיפול המתאים ביותר. בדרך כלל, לפינוי שפכים בדרך כלל נעזרים בביובית. זוהי משאית ביוב כאשר יש עליה משאבה בעלת עוצמה רבה, אשר יכולה להפעיל לחץ מים חזק ולפתוח סתימות, וגם יש עליה אלמנטים נוספים שמאפשרים לה לסייע לכל מיני בעיות; הביובית משמשת גם לפתיחת סתימות במערכות ביוב עירונית, פתיחת סתימות וטיפול בהצפות בחניונים, מציאת תקלות שונות בצנרת על ידי צילום קווי הביוב, מיפוי ועוד. אך יש לה תפקיד נוסף, שחשוב להכיר – שאיבת שפכים.  הביובית מגיעה לבורות השפכים, שואבת את השפכים השונים ומעבירה אותם הלאה, כדי להפחית את ההשפעה השלילית שלהם הן על הסביבה, האדם והסכנות העלולות להיווצר מהם.

שפכים

מה קורה לאחר הפינוי?

לאחר ששירותי הביובית השונים, כמו סופר שירותי ביובית, שואבים את השפכים, היא מפנה אותם למקומות ייעודיים לכך – ישנם נהלים וחוקים מאוד מסודרים לאופן הפינוי שניתנו על ידי המשרד להגנת הסביבה. לעיתים מדובר בתחנות טיהור, מחזור, השמדה, שליחה לחו"ל ועוד. כך למשל במתקני הטיהור יפרידו את המים מהחומרים הרעילים וייתכן וישתמשו בהם שימוש חוזר. כל זאת על מנת לצמצם את הנזק שיכול להיגרם מהשפכים השונים.

תוכן עניינים