סוגי לקויות למידה ודרך ההתמודדות איתן

ילדים ובני נוער אשר אובחנו כלקויי למידה עשויים לסבול מפערים משמעותיים אשר ילכו ויגדלו עם הזמן,  ביחס לבני גילם. במאמר הבא נסביר לעומק מהם סוגי לקויות הלמידה נפוצות וכיצד ניתן להתמודד איתן על הצד הטוב ביותר.

 

לקות למידה – מהם הסוגים הנפוצים?

לקות למידה הפכה בשנים האחרונות לשם נרדף בעבור בעיות קוגניטיביות והתנהגותיות של רבבות ילדים בישראל כמו גם בעולם, כאשר רק בשנתיים האחרונות דווח על קפיצה של עשרות אחוזים באבחון של ילדים ובני נוער כלוקים בלקות למידה, המתחלקות לסוגים שונים. חשוב לזכור כי לקות למידה לא ניתן לאבחן באופן עצמאי, אלא רק באמצעות איבחון פסיכודידקטי אשר נעשה באמצעות מאבחן מוסמך. לאחר הבחינה, יינתן להורים דו"ח מקיף אשר מציין את לקות הלמידה באם נמצאה, כאשר לקויות הלמידה הנפוצות הן דיסלקציה, הפרעת קשב וריכוז, דיסקגרפיה ודיסקלקוליה. על אף כי מחקרים רבים ניסו להבין מה המקור ללקות למידה, ניתן לומר כי מדובר במרכיבים רגשיים אשר משפיעים באופן ניכר על היכולת השכלית והלימודים, כאשר ילדים ובני נוער אשר אובחנו כבעלי לקות למידה מדווחים תכופות על תחושות של כישלון, ייאוש, אכזבה ודיכאון.

תלמידה

 

כיצד ניתן להתמודד עם לקות למידה?

ילדים ובני נוער אשר אובחנו כלקויי למידה לרוב צוברים פערים משמעותיים מבני גילם, אשר מתבטאים לא רק בפן הלימודי אלא גם בפן החברתי. כך לדוגמא, ילדים אשר מאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז עשויים להסלים את התנהגותם ואף לפעול באלימות כלפי גורמי סמכות, כמו גם בני גילם. לרוב, הם נתפסים כילדים "בעייתיים" ולכן מועברים לכיתות ייעודיות אשר הדגש בהן ניתן בעיקר על מרכיב רגשי ותמיכה של סייעות אשר מלוות את הילדים בתהליך הלימוד, אחד על אחד. לכן,  במידה וילדכם אובחן כלקוי למידה, ישנם מגוון של פתרונות אותן ניתן לקבל בעבורו, והן כוללות שורה של הקלות לימודיות הכוללות הארכת זמן במבחנים, מבחנים מותאמים אישית, אישור שימוש בדף נוסחאות מורחב וכן אפשרות להקראה ושכתוב בעבור ילדים ובני נוער אשר סובלים מדיסקגרפיה. כמו כן, ניתן להיעזר בעולם ההוליסטי אשר מאפשר לילדים ובני נוער לקבל פתרונות טבעיים, לצורך טיפול בפן הנפשי.

 

התמודדות עם לקות למידה בפן הנפשי

לקות למידה היא נדבך משמעותי אשר משפיע באופן ניכר על התפתחותו הרגשית של הילד. לכן, יש לספק לו מערכת תמיכה הוליסטית. באמצעות צמחי מרפא דיכאון ניתן לשפר את התחושה האישית של הילד, כל זאת בהתאמה אישית למצבו הרגשי באותה העת. בנוסף, שיחות עם מטפלים וכן חיזוקים חיובים אותו הוא מקבל הן מההורים והן מהצוות החינוכי במוסד בו הוא מתחנך יכולה לסייע באופן ממשי להצלחתו, כמו גם לסגירת פערים אל מול תלמידים בני גילו. טיפול כזה הוא אפקטיבי, ומומלץ מאוד.

תוכן עניינים