חג סוכות כשר ושמח – מה הופך סכך לסכך כשר?

כדי לקיים את מצוות החג חשוב להקפיד על קיום המצווה על פי ההלכה. קיימים קריטריונים לסכך כשר. לא כל סכך יהיה כשר לסוכה. כאן ריכזנו עבורכם את ההגדרות וההסברים הרלוונטיים שיקלו עליכם בבירור העניין הלכתי של כשרות הסכך בסוכה שלכם.

מוזמנים להכיר את המידע והמונחים הנפוצים בתחום.. אך חשוב לדעת כי אם אתם מעוניינים בבירור הלכתי ספציפי וברור, כדאי שתפנו לרב פוסק הלכה שאתם מכירים לקבלת מענה מיידי ומהיר. כיום ניתן לקבל תשובות להלכה גם דרך הוואצאפ והעניין הפך לקל יותר.

 

 מה נחשב לסכך כשר לסוכה?

סכך צריך להיות עשוי מ"גידול קרקע", הוא צריך להיות מנותק מהאדמה ואסור לו לעבור עיבוד שיהפוך אותו לכלי שמקבל טומאה. כעת נסביר את ההלכות הקובעות אם סכך לסוכה הוא כשר או לא.

 

סכך שהוא גידול קרקע

הסכך לסוכה צריך להיות מצמח הגדל על הקרקע. זה יכול להיות ענפים שונים, שיחים ושאר סוגי צמחים. לא ניתן לסוכך על סוכה עם חומר שלא גדל על הקרקע ובכלל זה סכך לא יוכל להיות עשוי מברזל, פלסטיק, עורות בעלי חיים וכדומה.

 

סכך לסוכה חייב להיות מנותק מהאדמה

הסכך צריך להיות מנותק מהאדמה ולכן צמח מטפס שעדיין מחובר לאדמה, לא יוכל להיות סכך כשר כל עוד והוא מחובר לאדמה. ברגע שהוא נקטף והוא לא מחובר לאדמה, הוא יוכל להיות כשר לסוכה. על אותו רעיון ענפי אילן לא יכולים לשמש כסכך לסוכה, כל עוד והם מחוברים לאילן ולאדמה.

 

סכך לסוכה צריך להיות טבעי ללא עיבוד המקבל טומאה

ענפים ושיחים הם לא מקבלים טומאה כי הם מהצומח והם לא מעובדים. אך ברגע שמעבדים אותם והפכים אותם לצורה אחרת כמו צלחת, מקלות ועוד, הם הופכים לכלים המקבלים טומאה ולכן סכך כשר חייב להיות סכך בצורתו המקורית. מאותה סיבה לא נשתמש בסכך שהוא ראוי למאכל אדם כיוון שמאכל אדם יכול לקבל טומאה מבחינת ההלכה. צמחים הראויים למאכל בהמה אך לא למאכל אדם, כשרים עבור סכך לסוכה.

גם מחצלת בנעשית עבור מטרה מסוימת, עלולה לקבל טומאה אם היא נעשתה עבור מטרה אחרת. אך אם היא נעשית כדי לשמש לסכך לסוכה, היא תהיה כשרה לסיכוך ללא כל בעיה.

 

סכך צריך ליצור מצב של "צילה מרובה מחמתה"

מדובר במונח הלכתי הקובע את רמת הצפיפות של הסכך. הסכך בסוכה צריך להתפרס בצורה שתיצור צל משמעותי שהוא גדול יותר מחשיפת השמש. יחד עם זאת, צריך שיוכלו לראות מבעד לסכך את נצנוצי הכוכבים בלילה.

 

לסיכום

סכך כשר לסוכה צריך לענות לקריטריונים שההלכה קבעה כפי שסיכמנו כאן. על כל שאלה שיש לכם, ההמלצה היא לפנות למורה הוראה שיכוון אתכם לתשובה המתאימה.

עלים

 

תוכן עניינים
בעלי מקצוע

הדברה למחסנים ומתקני אחסון

לחומרי הדברה יש תפקיד לא מבוטל בשמירה על אספקת המזון שלנו ובהגנה עליו מפני האיומים שמציבים מזיקים וחרקים. בעוד שלעתים קרובות אנו מקשרים בין חומרי

קרא עוד »