התיישנות עבירה פלילית – מה החוק אומר לגבי זה

תוקפה של ראיה המשמשות הוכחה לקיום עבירה מסוימת אינו על – זמני.

במדינת ישראל קבע המחוקק את מוסד ההתיישנות אשר על פיו באם עברה תקופת ההתיישנות, לא ניתן לתבוע את האדם בגין העבירה שביצע. לתקופת ההתיישנות 2 מטרות עיקריות:

הראשונה הינה מניעת פגיעה קשה בהסתמכות מבצע העבירה על העובדה שלא ננקטו נגדו צעדים, והשניה היא צמצום מקרי עיוותי זיכרון וראיות שמתעצמים ככל שעובר הזמן.

מוסד ההתיישנות קיים הן בהליכים פליליים והן בהליכים אזרחיים.

באמצעות מוסד זה המחוקק מאזן בין שמירה על זכויות הנאשם, לבין דרבון בעלי הדין למצות את ההליכים המשפטיים העומדים לרשותם בזמן הקרוב ככל שניתן לקרות העבירה.

כמו כן, ההתיישנות בפליליים מחולקת לשניים- התיישנות על עבירות פליליות והתיישנות על עונשים פליליים. במאמר זה נעסוק בהתיישנות עבירות פליליות.

 

מהו הזמן בו עבירה מתיישנת?

תקופת ההתיישנות משתנה בהתאם לסוג העבירה ולמידת חומרתה.

  • בעבירות מסוג פשע (עבירה שהעונש בעבורה עולה על 3 שנים) – באם מדובר בפשע שדינו מיתה או מאסר עולם- תקופת ההתיישנות תהא 20 שנים (למעט עבירות שבוצעו על ידי הנאצים ועוזריהם, שבעבורן אין התיישנות כלל). בכל פשע אחר, תקופת ההתיישנות הינה 10 שנים.
  • בעבירות מסוג עוון (עבירה שנקבע לה עונש מאסר לתקופה בין שלושה חודשים לשלוש שנים) – תקופת ההתיישנות תהא 5 שנים.
  • בעבירות מסוג חטא (עבירה שנקבע לה עונש מאסר לתקופה שלא עולה על שלושה חודשים) – תקופת ההתיישנות הינה שנה אחת.

עם זאת, ישנן נסיבות שבכוחן "להקפיא" את מירוץ ההתיישנות, ובכך בפועל להאריך תקופה זו. בעבירות מסוג פשע ועוון, באם בתוך תקופת ההתיישנות נפתחה חקירה, הוגש כתב אישום, או שהתקיים הליך מכל סוג שהוא בבית המשפט, תקופת ההתיישנות תושהה. בנוסף לכך, גם בקשת הסגרה לישראל עשויה "להקפיא" את מירוץ ההתיישנות.

כמו כן, ישנו חריג לתקופת ההתיישנות והוא עבירות מין בקטינים. בעבירות מסוג זה המחוקק הרחיב את תקופת ההתיישנות בכדי לאפשר לקטינים להגיש את התלונה בגיל בו הם יותר בשלים לכך. משכך, המחוקק קבע שתקופת ההתיישנות בעבירות מין בקטינים תחל מרגע שהקטין יגיע לגל 28, כלומר הקטין יוכל להגיש את תלונתו עד גיל 38. עם זאת, באם חלפו מעל 10 שנים מיום ביצוע העבירה, כתב האישום יוגש לאחר אישורו של היועץ המשפטי לממשלה. בנוסף לכך, באם הנפגע חצה את גיל 28 ורוצה כעת להגיש את תלונתו, הוא נדרש להציג תוספת ראייתית מסוג חיזוק.

 

במידה והואשמתם בביצוע עבירה פלילית  ואתם זקוקים לסיוע משפטי מקצועי- פנו למשרד סיוון כהן ושות' עורכי דין ותקבלו שירות מקצועי ומסור. משרד עורכי הדין של סיוון כהן מתמחה בדין הפלילי ונותן מענה מקצועי במגוון תחומים, לרבות מקרי התיישנות עבירות פליליות.

 

שופט בבית משפט

תוכן עניינים