מתקרבים לגיל פרישה? כך תקבלו את הפנסיה שלכם מחברות הביטוח

עבדתם בשבילה קשה, ובמרבית השנים היא הייתה תקועה כמו עצם בגרון.

גיל הפרישה הוא הזמן שלה להחזיר לכם.

אותה הגברת שהקשתה כל כך במרוצת השנים, היא זו שאחראית לדאוג לכם לכשתצאו לגמלאות.

קבלו אותה גבירותיי ורבותי – הפנסיה שלכם. איך, כיצד ובאיזה אופן תוכלו לקבל אותה?

 

אז מה זה פנסיה?!

פנסיה היא סכום כסף, שצבר אדם במהלך חייו, ויועבר אליו לאחר שיפרוש לגמלאות. הסוג הנפוץ ביותר של חסכון פנסיוני הוא פנסיה צוברת, אשר נוצר בעקבות הפרשות או הפקדות שביצעו העובד ומעסיקו אל קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל.

 

מתי אפשר לפרוש?

גיל הפרישה במדינת ישראל, על פי חוק, הוא 67 לגברים ו-62 לנשים. ישנם מקרים מיוחדים בהם רשאי עובד לצאת לפנסיה מוקדמת. מקרים אלו מיוחסים בדרך כלל, לאלו העובדים באחד ממשרדי המדינה וזכאים לפנסיה תקציבית על פי חוק.

 

הצעד הראשון – לבדוק, לחפש ולמצוא.

הדבר הראשון והחשוב ביותר שעליכם לעשות הוא לבצע בדיקה יסודית ומקיפה, אשר תביא לידיעתכם באופן מפורט, על כל החסכונות הפנסיונים שצברתם במהלך חייכם. ניתן לערוך את הבדיקה הראשונית באתרים שהשיק משרד האוצר – הר הכסף והר הביטוח. אתרים אלו יפרסו בפניכם את שלל הביטוחים והחסכונות הפנסיוניים שצברתם במהלך חייכם. בנוסף, יותר ממומלץ לאחר בדיקה זו לבצע גם בדיקה ישירה אל מול חברות הביטוח השונות.

 

מצאתם הכל? קדימה לעבודה.

כפי שבטח כבר הבנתם, עולמם של קרנות הפנסיה והביטוחים הוא עולם בו הכל זז לאט. על פי זאת מומלץ שתיערכו מראש ולא תמתינו עד הרגע האחרון. בהגיעכם לגיל הפרישה, לאחר שבדקתם בהר הביטוח ובהר הכסף, חיפשתם ומצאתם את כל החסכונות הרשומים על שמכם, תצטרכו להגיש בקשה פרטנית לקבלת כספי הפנסיה, לכל חברת ביטוח ועל כל חסכון בנפרד.

 

כיצד משולמים כספי הפנסיה?

לרוב, כאשר תגיעו לגיל פרישה ולאחר שתאושר בקשתכם למשיכת כספי הפנסיה שלכם, יוקצה לכם סכום קצבה חודשי שייקבע על פי אופיו של חסכונכם הפנסיוני. גובה הקצבה החודשית יחושב על פי חלוקה של הסכום הכולל שצברתם במקדם ההמרה לקצבה. ככל שמקדם ההמרה נמוך יותר כך גובה הקצבה החודשית יהיה גבוה יותר. מקדם זה נקבע בדרך כלל על פי תוחלת החיים של האוכלוסייה אך הוא עשוי להיות שונה בין חברות הביטוח.

 

מיסוי כספי הפנסיה שלכם

באופן כללי, הקצבה החודשית שתקבלו חייבת במס. יחד עם זאת מדינת ישראל מעניקה לא מעט הטבות מס הנוגעות לכספי הפרישה שלכם. ככלל, ככל שתפחיתו ממשיכת כספי הפנסיה שלכם לפני גיל הפרישה ואף בהגיעכם אליו – כך תהיו זכאים ליותר הטבות מס. בנוסף, עומדת בפניכם האפשרות להיוון כספי הפנסיה שצברתם לסכום חד פעמי. להחלטה כזו יש השפעה ישירה על גובה הקצבה שלכם בהמשך ואף משמעות הנוגעת לגובה המס שתשלמו בעבור כספים אלו. עליכם לזכור שכל מקרה לגופו ולכן חשוב להתייעץ עם גורמים מקצועיים שיעזרו לכם לבחון ולחשב מהי הדרך המתאימה לכם.

 

לסיכום – עשו זאת נכון, הפנסיה היא הלחם והחמאה של שארית חייכם

עם התקרבותכם לגיל הפרישה, הכנסו לאתר האינטרנט הר הביטוח ולאתר הר הכסף – בעזרתם תוכלו לערוך בדיקה ולחפש ביסודיות את כלל החסכונות הפנסיונים הרשומים על שמכם. בחנו היטב את כל האופציות הפרושות לפניכם בכל הנוגע לאופן שבו תקבלו את התשלום. הקפידו ביתר שאת על המלצות אלו. כספי הפנסיה הם ההווה והעתיד שלכם.

 

רוכסן

תוכן עניינים