אילו תקנים קיימים לבנייה ירוקה?

בנייה ירוקה היא בנייה אשר כוללת שימוש בחומרי גלם אשר נחשבים ידידותיים לסביבה, כאשר בישראל ישנם מספר תקנים שונים של בנייה אקולוגית מסוג זה. אילו תקנים קיימים לבנייה ירוקה? המשיכו לקרוא, הנה כל המידע שצריך בנושא.

תחום הבנייה הירוקה מעוגן בתקן ישראלי 5281, אשר מתייחס לבנייה בת קיימה, קרי בנייה ירוקה בלשון העם. התקן הנ"ל דורש מתהליכי הבנייה לעלות בקנה אחד עם תקנים בטיחותיים ואקולוגיים כאחד, כאשר בין הדרישות של התקן ניתן למצוא את הבאות:

  1. דירוג אנרגטי של מבנים.
  2. בידוד תרמי של מבנים
  3. שימוש בחומרי גלם כמו פלדה, עץ, אלומיניום ועוד.

 

מהו תו תקן לבנייה ירוקה?

בפשטות, תקן ירוק 5281 לבנייה ירוקה הינו תקן לבנייה ירוקה שמהווה כלי קונצנזואלי. הכלי הזה הינו כלי נורמטיבי וגמיש, שבעצם נענה לאותם משובים של המשתמשים בבנייה זו. בתוך כך, כלי זה מותאם גם ליכולות השוק המשתנות. במובן מסוים, תו התקן של בנייה אקולוגית מאפשר ליצור שפה משותפת.

ככלל, מטרת אותה השפה הנ"ל היא לאפשר למי שעוסק בתהליכי הבנייה האלו להעריך ולצמצם נזקים סביבתיים. בכל הנוגע לתו תקן ת"י 5281, הכוונה היא לתו תקן אשר תקף רק בישראל, אם כי תו תקן זה מבוסס על תקנות אירופאיות שונות בתחום.

מהו תו תקן לבנייה ירוקה

לאילו מבנים מתייחס תו תקן בנייה ירוקה?

תו תקן בנייה ירוקה מתבסס, בדומה למדינות אחרות בעולם, על הקטנת ההשפעות השליליות של תהליכי בנייה מסורתיים. בתוך כך, התקן למעשה מחולק לכמה תחומים שונים. אותם תחומים, הם הפקטורים שלגביהם נקבעים מדדי בנייה ירוקה. מדדים אלו רלוונטיים לגבי:

  • בנייני מגורים
  • מוסדות חינוך ומשרדים על סוגיהם
  • בתי מלון
  • מוסדות בריאות
  • מבני מסחר, בנייני גרעין ומעטפת וכן מבני תעשייה.

יש לציין, בישראל, תקן ירוק 5281 לבנייה ירוקה מבוסס על שיטת צבירת הנקודות. כדי לצבור נקודות, יש להביא בחשבון את התחומים הבאים, המשיכו לקרוא.

לאילו מבנים מתייחס תו תקן בנייה ירוקה 

כיצד צוברים נקודות ע"פ תקן ירוק 5281 לבנייה ירוקה?

כאשר בנייה ירוקה מתבצעת כראוי, התקן צפוי להביא לצמצום של פליטות גזי חממה ממבנים רבים ושונים. לא פעם, אפילו לצמצום של כ-30% בצריכת החשמל והאנרגיה. בדומה למדינות מערביות אחרות בעולם, בישראל ניתן לזכות בנקודות ע"י עמידה בתנאי הסף הבאים בתחומים שלהלן:

  1. אנרגיה
  2. מים
  3. קרקע
  4. בריאות ורווחה
  5. חומרים
  6. פסולת, ניהול וחדשנות ותחבורה.

ע"י צבירת נקודות בתחומים שלעיל, תו תקן בנייה ירוקה צפוי להעלות את רמת וכן את איכות החיים של אנשים. זאת, בזכות שימוש בחומרי גלם אשר נחשבים ידידותיים יותר הן לסביבה והן לאדם. לסיכומו של דבר, הטיפ הכי חשוב הוא לאתר את קבלני הבנייה הירוקה הנכונים. משם והלאה, התהליך עשוי לקום וליפול על מומחיותם בתחום.

אילו תקנים קיימים לבנייה ירוקה

תוכן עניינים