קבלת הפטר (מחיקת חובות)  מהוצאה לפועל – הכירו את הרפורמה החדשה בשוק

רבות דובר על ההתנהלותם הכלכלית השנויה במחלוקת של הישראלים. מצד אחד אנו רואים חדשות לבקרים את הקמתם של מרכזי קניות "כפטריות לאחר הגשם", לצד מספרים הולכים וגדלים של העוברים בנתב"ג מדי שנה. מן הצד השני לא ניתן לפספס פרסומים בתקשורת כי מאות אלפי ישראלים (המספרים מדברים על 700 אלף) הנמצאים בחובות גבוהים לבנקים ולרשות ההוצאה לפועל. מאמר זה יתמקד בנושא מחיקת חובות מול הוצאה לפועל ויציג בפניכם את הרפורמה החדש אשר עתידה להגדיל את מעגל הזכאים להינות מהפטר (מחיקת חובת).

ראשית, הכירו את הרפורמה הקודמת

מדובר על רפורמה (שנכשלה לבסוף – נרחיב על כך בהמשך) אשר למעשה מטרתה הייתה להקל עם החייבים. בעוד מטרתה של הרפורמה, אשר עברה בהצלחה בכנסת, הייתה להרחיב את יריעת הזכאים לקבלת הפטר עבור חייבים אשר ברור מעל לכל ספק כי אין ברשותכם להחזיר את הכסף, זאת התבררה ככשלון. המספרים מראים כי מתוך כ-50,000 איש אשר עמדו בתנאים שהוצבו במסגרת הרפורמה, רק כ-2.5% אחוז מתוכם אכן זכו להפטר.

כישלונה של הרפורמה מתמקד בשתי סיבות עיקריות, אשר יחד מלמדות על חוסר התאמתה לסיטואציות שונות הדורשות גמישות:

  • ראשית, הרפורמה פסלה על הסף (באופן מוחץ) מתן הפטר, מחיקת חובות, עבור כל אדם המחזיק בבעלותו דירה. חשוב לציין כי הרפורמה לא הבחינה מהו שוויה של הדירה בה החזיק חייב, גם כאשר הסכום אשר עתיד להתקבל ממכירתה כלל לא יכול לכסות את החוב.

 

  • שנית, הינה דוגמא אשר מראה גם היא את חוסר התאמתה של הרפורמה לתנאים משתנים. הכוונה ההעובדה כי הרפורמה, ובמטרה להקנות לאדם זכאות לקבל הפטר, חייבה כל אדם לעמוד באופן מלא בתשלומי הפריסה אשר נקבעו לו במסגרת תכנית ההברה אשר נתפרה למידותיו במשך שלוש שנים. כלומר, גם במקרה קיצון בו עמד אדם ב-35 תשלומים מתוך 36, על פי תנאיה המחמירים של הרפורמה נמצא כלא זכאי לקבל את ההפטר.

רפורמה

ברפורמה החדשה אשר עברה בקריאה ראשונה בפברואר השנה, הוקלו תנאים אלו באופן משמעותי:

  • בהתייחס לעניין התשלומים נקבע כי במידה ואדם לא עמד במלוא התשלומים אשר נדרש לשלם במסגרת תוכנית ההסדר למחיקת חובות, ייבחן זאת הרשם ובאם אכן יגיע למסקנה כי הסיבה לכך היא התדרדרות כלכלית שאינה בשליטתו – ייתכן וכן יימצא זכאי לקבל הפטר.

 

  • נושא הבעלות על דירה הוא עניין אשר נעשה ניסיון לתקנו גם כן במסגרת הרפורמה החדשה. צוין ברפורמה החדשה כי במקרים האמורים יינתן לרשם ההוצאה לפועל שיקול דעת רחוב וכי במקרים חריגים – כן ניתן יהיה להעניק זכאתו להפטר לאדם בעל חוב המחזיק בבעלותו דירה.

בנוסף לכך, התייחסה הרפורמה בכובד ראש גם לצורך (למעשה – הכרח) למחוק מן מאגרי חברות האשראי מידע שלילי הנוגע לחייבים. תרעומת רבה נסובה סביב נקודה זו, שכן חייב אשר שילם את חובו באופן מלא עדיין נושא "אות קלון" בדמות מידע שליי המצוי בעניינו בחבררת האשראי. מידע שכזה, באופן הגיוני, מגביל את האדם לפתוח דף כלכלי חדש בחייו, ואינו מאפשר לו לקבל הלוואות בתנאים נוחים ככל אדם, זאת על אף כי "שילם את חובו" באופן מלא לחברה.

תוכן עניינים