יהלומי מעבדה VS יהלומים טבעיים: הכל על ההבדלים, התכונות והיתרונות

הנה היא חונה את הרכב בחוף שבו היא קבעה עם החברה. הנה היא מתקרבת ומבינה שכל האנשים המריעים האלה הגיעו בשבילה. הנה היא פוסעת ומבחינה בבן הזוג הנרגש בקצה שובל האנשים ועלי הכותרת. הוא כורע בכך. היא דומעת ומהנהנת. הוא שם לה טבעת יהלו עדינה ויפה על האצבע. כולם מחמיאים על בחירת הטבעת ושזה "בדיוק היא": יפה, סולידית ואלגנטית. איש לא יכול להבחין בכך שמדובר ביהלום שנוצר בתנאי מעבדה ולא יהלום שעבר את כל הדרך מהמכרה.

יהלומים הם לנצח?

טבעות אירוסין ותכשיטי יהלום בכלל, מבצעים משימה מיוחדת: עליהם לשדר יוקרה ומשמעות אישית ובו זמנית גם להשתלב באופן טבעי עם הגוף העונד אותם. היהלומים נחשבים מאז ומעולם לתכשיטים המועדפים באירועים מיוחדים כמו הצעת נישואין ויש בהם משמעות רומנטית וסימבולית שמבטאת יופי טבעי, נצח, ערך שמשתבח עם השנים ונדירות. לשמחתו של הטבע, כיום אפשר להפיק יהלומים באמצעות מכשור ייחודי בין ארבע קירות, מבלי לדלות משאבים סביבתיים ולפגוע במאזן האקולוגי. לשמחתו של הכיס שלכם, יש לכך גם ביטוי חסכוני ומשמעותי מאוד במחיר.

יהלומים טבעיים: מבטן האדמה למדף התכשיטים

היהלום הוא מינרל מבריק, הנחשב לחומר הקשה ביותר בטבע. רוב היהלומים נראים שקופים וקיימת בהם רמה נמוכה של צבע מסוים שניתן לאתר רק באמצעות זכוכית מגדלת. על כל 10,000 יהלומים ישנו צבעוני מובהק אחד: חום, צהוב, ירוק, כחול, שחור והנדיר מכולם (1 למיליון) – יהלום אדום. היהלומים משמשים לצרכים שונים כמו ייצור מקדחים או מכונות ליטוש. ברמת התכשיט, איכותם נקבעת על פי הקראט (Carat), הצבע (Color), ניקיון (Clarity) וחיתוך/ גימור (Cut). היהלומים מתגבשים בלחץ ובטמפרטורה גבוהים במיוחד בבטן האדמה ומצריכים כרייה מפרכת במערות ובורות תת קרקעיים או בנהרות, מה שגורם לכך שהכורים עצמם מועסקים בתנאים קשים ולעתים אף בתנאי עבדות ובכפייה ("יהלומי דמים"). היהלומים שבשטח המכרה נאספים בעבודה מאומצת לאורך שנים ועוברים מסע שלם ממעמקי האדמה עד לשולחן הגמולוגים ובורסות היהלומים, שם הם מדורגים על פי האיכות שלהם, נגרסים לאבקת יהלומים או נחתכים ומלוטשים לרמת התכשיט ונמכרים בשוק החופשי.

המשאבים שכרוכים במאמצי הכרייה, בשינוע ובפעולות ייצור התכשיט הם כה גדולים, עד שמחירם של היהלומים גבוה במיוחד. זו הסיבה לכך שיהלומים אמיתיים נמכרים בכמה עשרות טובות של אלפי שקלים ליהלום באיכות מקובלת ועד למאות אלפי שקלים עבור יהלומים בניקוד מעולה. יהלומים צבעוניים ונדירים בעלי תכליל (הגוף הפנימי של היהלום) מושלם יכולים לעלות גם למעלה ממיליון שקלים. בשל עמידותם וחוסר השחיקה שלהם, ערכם של היהלומים הטבעיים נשמר ומשתבח ככל שהשנים עוברות.

יהלומי מעבדה: הטכנולוגיה שמשנה את הענף

יהלומי המעבדה לעומת זאת, הם יהלומים שנוצרו באמצעים טכנולוגיים שפותחו על ידי האדם ולא בטבע. הם נוצרו לראשונה עוד בשנות ה-40 במאה הקודמת על ידי השוואה מדויקת של אותם התנאים הכימיים, הלחץ והטמפרטורה המתקיימים בטבע ומביאים להתגבשות יהלומים. המעבדה מחקה באופן זהה לחלוטין את התנאים שקיימים בבטן האדמה ובאמצעות שימוש בכבשן בטמפרטורה של למעלה מ-3,000 מעלות צלזיוס, מייצרת יהלומים מלאכותיים קטנים ואיכותיים שמקשטים מאות אלפי אצבעות מאורסות ומופיעים גם במגוון רחב של שרשראות, צמידים ועגילים. שיטת גידול יהלומי המעבדה כיום מצליחה לייצר יהלומים איכותיים בניקוד טוב ובמהירות פי חמישים גבוהה מזו של תהליכי הכרייה בטבע. קיצור הזמנים מביא לכך שיהלומים אלה עולים 50%-80% פחות ממחירם של היהלומים הטבעיים והמחיר הולך ויורד, ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתייעל.

מעבר לאפשרות לרכוש יהלום זהה לחלוטין ליהלום הטבעי במחיר נמוך במיוחד, מדובר גם בהפסקת הניצול של משאבי הטבע והאדם לטובת יצירת רווחים. שיטת יהלומי המעבדה היא אקולוגית, איננה פוגעת בסביבה ואיננה לוקחת חלק בתרבות יהלומי הדמים (אי אפשר לדעת במדויק מהיכן היהלום שאתם רוכשים באמת הגיע). יצירת אותן התכונות מביאה לכך שכל יהלומי המעבדה זוכים לדירוג מוצלח בכל הפרמטרים (קראט, ניקיון, חיתוך וצבע) ולמעשה, רק במעבדת זיהוי ייחודית שבה פועל גמולוג המשתמש במכשור זיהוי מיוחד, ניתן לקבוע מיהו היהלום הטבעי ומי פותח בתנאי מעבדה.

יהלומים

יהלום מעבדה או יהלום טבעי: מה כדאי לקנות?

מכיוון שאף אחד לא יכול לעמוד על ההבדלים שבין שני סוגי היהלומים, הדרך בפני מציעי הנישואין ורוכשי המתנות המיוחדות פנויה וכעת הם יכולים לרכוש יהלומי מעבדה במחירים אטרקטיביים, מבלי שהתכשיט יהיה מזויף (רכישת תכשיטים דמויי יהלום כמו זרקונים למשל). החיסרון היחידי הוא שיהלום המעבדה לא משתבח מבחינת הערך העתידי שלו, לעומת יהלום טבעי שככל שהזמן חולף הופך לנדיר ויוקרתי יותר. מצד שני, קשה לנו להאמין שמישהו מכם באמת יהיה מוכן לוותר על התכשיט הרומנטי, היוקרתי והכל כך משמעותי שהוענק לו, לטובת מכירתו בבורסת היהלומים. מעבר לכך, כל עוד אין בידכם יהלום נדיר וצבעוני בעל התכליל המושלם שעלותו היא מאות אלפי שקלים ומעלה – לא תתעשרו מהמהלך.

כיום מציע מותג תכשיטי היהלומים Green Diamonds, לרכוש מגוון רחב של טבעות אירוסין, שרשראות, צמידי טניס ועגילים המתהדרים ביהלומי מעבדה ברמה גבוהה. יהלומים אלה זהים בתכונותיהם כפי שכבר ציינו לאחיהם הטבעיים ומאפשרים רכישה מהירה אונליין במשלוח אישי עד הבית. כל התכשיטים לרבות ייצור יהלומי התכשיטים עצמם מתבצעים באופן אקולוגי כחול-לבן, בבורסה ליהלומים שברמת גן והם מלווים בתעודה גמולוגית ואחריות מלאה לכל אחד מהתכשיטים המוזמנים לרכישה אונליין לחצו כאן.

שנסכם? ריכזנו את כל הנתונים להשוואה בטבלה אחת ברורה:

יהלומים טבעיים

 

יהלומי מעבדה
מראה נוצץ, מלוטש ומיוחד

 

V V
תכונות פנימיות וחיצוניות לפי דירוג אחיד (חיתוך, ניקיון, צבע וקראט)

 

V V
תעודה גמולוגית ואחריות מלאה ליהלום

 

V V
מחיר אטרקטיבי

 

V
תהליך הפקה יעיל ומהיר

 

V
אפשרות להזמנת עיצוב אישי במהירות ובעלות מופחתת

 

V
תכשיט אקולוגי, ללא פגיעה בטבע

 

V
ללא העסקה בפרך או בתנאי עבדות

 

V
ערך כלכלי עתידי גבוה

 

V
ערך רגשי גבוה

 

V V

 

תוכן עניינים