האם קיים הבדל בין חדלות פירעון של יחידים לבין תאגידים

חדלות פירעון הוא הכינוי המשפטי למצבו של מי שאינו מסוגל לשלם את חובותיו. חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי התשע"ח – 2018 נותן מענה הן לחדלות פירעון של תאגידים והן לזו של יחידים. הטיפול בתאגידים הנמצאים במצבים כאלה עלול להיות מורכב מעט שכן אין זהו מלאה בין החייב עצמו (התאגיד) למי שמשלם את החובות (האישים המרכיבים את התאגיד), המורכבות הזו גרמה למחוקק להעניק לתאגידים יחס שונה מזה מהיחס ליחידים חדלי פירעון, ההחרגה מבוטאת בהליכי ההכרזה על חדלות פירעון ובהליכי הפירוק של נכסי התאגיד.

חדלות פירעון – מה זה אומר

חדלות פירעון, כמו שנכתב לעיל, היא תיאור משפטי למצב של חוסר יכולת לשלם חובות. המבחנים שמופעלים כדי להגדיר חייב כ"חדל פירעון" הם מורכבים מאוד ולא כאן המקום לפרטם. ככלל ההגדרה של חדלות פירעון לא מתייחסת רק לחובות בהווה אל מול הנכסים בהווה אלא משקללת גם את חובותיו העתידיים של החייב ואת ההון אותו הוא עתיד לצבור (לאור מבחנים כלכליים שונים). לאחר שחייב הוגדר כחדל פירעון ממונה נאמן שאחראי על נכסיו ונמנעת מהחייב עצמו גישה אל הכנסים. מן העבר השני, הנושים אינם יכולים לתבוע את פירעון חובותיהם. בהליך חדלות הפירעון עצמו נעשים ניסיונות לאפשר לחייב לצאת לדרך חדשה מבחינה כלכלית ולהתחיל את חייו מחדש.

חדלות פירעון של תאגידם – יסודות ראשונים

החלוקה בין זהות החייב לזהותם של פורעי החובות (שאינה קיימת אצל יחידים) גרמה למחוקק לייצר כמה חריגות ביחס לתאגידים שמגיעים לחדלות פירעון. הראשון שבהם הוא "קו הסיום" של הליך חדלות הפירעון, יחיד "רגיל" שמגיע למצב של חדלות פירעון ממשיך בחייו הרגילים ( עם מגבלות כלכליות מסוימות) גם לאחר סיום ההליך. הדברים אינם פשוטים כל כך בנוגע לתאגידים. סיום הליכי חדלות פירעון של תאגיד הוא סוף קיומו של התאגיד (שכן כל נכסיו נמכרים כדי לכסות על החובות השונים). ההבדל אינו מתחיל בנקודת הסיום וראשיתו כבר בתחילת הליכי הפירוק.

חדלות פירעון של תאגיד – הלכה למעשה

בעוד שעילת חדלות הפירעון של יחיד היא חובות בסך 150,000 ₪, אצל תאגיד מדובר על 25,000 ₪ בלבד. שורש הדבר נעוץ בכך שהתאגיד הוא יצור כלכלי ותו לא (בניגוד לאדם יחיד) וממילא הפיכתו ללא רווחי מייתרת את הצורך בקיומו. סוגייה נוספת שרלוונטית לחדלות פירעון של תאגיד היו מינוי של הנאמן וגובה שכרו. לרוב ניהול נכסי התאגדי הוא הליך מורכב יותר מנכסי יחיד מה שהופך את שכרו של המפרק לגבוה יותר ואת תפקיד למבוקש יותר. שאלת המינוי והשכר של הנאמן נדונה מעת לעת בבתי המשפט.

חדלות פירעון

סיכום

למרות שחדלות הפירעון של תאגיד ושל יחיד מוסדרות בחוק אחד יש בניהם הבדלים רבים, הן בפרטי המקרים והן ביחס של המחוקק אליהם. היותו של התאגיד גוף כלכלי בעיקרו הופכת את הפירוק שלו לשונה ולעיתים דחוף יותר. לייעוץ בנושאיו אלה מומלץ לפנות לייעוץ משפטי של אלגבלי אגבלי – עורכי דין חדלות פירעון.

תוכן עניינים