בדיקות עיניים וראייה בתינוקות ובילדים

ילדים מפתחים את מערכת הראייה שלהם עד גיל עשר ובמהלך השנים הראשונות לחייהם, כל פגם לא מטופל בראייה עשוי לפגוע בתפקוד התקין של העין ולהפוך לבעיה חמורה יותר

בהמשך.

על כן, חשוב מאוד לבצע בדיקות ראייה בגיל מוקדם ולהיות עם האצבע על הדופק לגבי איכות הראייה של ילדכם.

אז אילו בדיקות חשוב לעשות בכל גיל ומה חשוב לדעת לגביהן? על כך בכתבה הבאה.

 

השנים הראשונות – מהלידה ועד גיל שנתיים

מגיל לידה עד שנתיים התינוק מפתח את יכולת הראייה הבסיסית הכוללת את השליטה על מיקוד המבט וכן את הפעילות המוחית הנדרשת על מנת לתאם בין תנועת העיניים ולפרש תמונה ברורה. לאחר הלידה מבוצעת בדיקת עיניים בסיסית, אשר מטרתה לוודא שפעילות העין תקינה ושאין בעיה מבנית בעין עצמה. לאחר מכן, בגיל 6-12 חודשים, מומלץ לבצע בדיקת עיניים מתקדמת יותר אצל רופא בעל התמחות בבדיקת ראייה לתינוקות וילדים. בבדיקה זו יבחן הרופא את התפתחות העין, תנועות גלגל העין וכן היכולות להתמקד במבט על עצמים שונים בתנועה. כמו כן, מומלץ לבצע בדיקה של קרקעית העין באמצעות הרחבת אישונים על מנת לזהות סיכויים לבעיות שונות. המטרה של בדיקות אלו היא לזהות פעילות תקינה של שרירי העין והעפעפיים. תוצאות בלתי תקינות יכולות להעיד על סיכוי לפזילה או עין עצלה, בעיות אשר ניתן לפתור כאשר מטופלות בגיל צעיר, אך לאחר מכן יהיה קשה עד בלתי אפשרי להחזיר את העין לתפקוד תקין. יש להדגיש כי פזילה רגעית בגיל של עד 4 חודשים היא תקינה, שכן התינוק אינו מסוגל למקד את מבטו בשלב זה. בכל מקרה של חשש מומלץ ליידע את הרופא.

 

בדיקות חדות הראייה – גיל 3 עד 6

בשלב הזה בהתפתחות הילד מומלץ לבדוק את חדות הראייה ותפקוד העין. בבדיקה זו הדגש יהיה על זיהוי ציורים ומספרים על לוח וכן בדיקת קרקעית העין ורפרקציה באמצעות הרחבת אישונים. מומלץ לבצע את הבדיקות האלו הן בגיל 3 והן באזור גיל 6, לקראת העלייה לכיתה א׳. הבדיקות האלו מאפשרות התאמת משקפיים במידה ויש בהם צורך וכן זיהוי מוקדם של בעיות אחרות כמו עין עצלה.

 

בדיקות חדות ראייה נוספות – גיל 7 עד 12

גם בגילאים אלו חשוב לבצע מעקב אחר התפתחות הראייה ולזהות שינויים בחדות הראייה של הילד. במידה ומתחרשת ירידה בחדות הראייה, בגילאים האלו ניתן לטפל בה באמצעים כמו טיפות עיניים אשר מסייעות בהאטת ההחמרה של קוצר הראייה. כמו כן, בשלב זה, פגיעה בראייה מפריעה ליכולת הלמידה של הילד ולכן יכולה להשפיע באופן משמעותי על היכולת שלו לרכוש כישורים שונים. טיפול בבעיה זו באמצעות טיפות או התאמת משקפיים או עדשות ראייה, ישפר משמעותית את יכולת הראייה ויסייע במניעת החמרה של קוצר הראייה בעתיד.

 

רופא מומחה

תוכן עניינים